Thursday, September 3, 2009

Al-Quran Terjemah Per-Kata


hari ni aku nak share tentang tafsir al-Quran baru yang aku beli ni.
walaupun aku dah ada banyak kitab tafsir al-Quran ni, tapi yang baru ni ada tarikan sendiri.
terjemahannya di buat bagi setiap perkataan. so, kita boleh tahu makna bagi setiap perkataan tu. tafsir yang biasa akan bagi terjemahan dalam bentuk ayat.
secara peribadi, aku nak ucap tahniah untuk individu yang beri idea untuk hasilkan tafsir seperti ini. sekurang2nya, aku boleh ingat2 balik bahasa arab yang aku pernah belajar dulu.
harganya tak mahal sangat. rm140 je. hard cover.
semoga kita sama2 amalkan baca al-Quran di bulan Ramadhan dan bulan2 yang seterusnya. selagi kita hidup. amin..


10 comments:

chemil ila said...

menarik...bleh kita belajar balik sekali kan?

sI tEDI said...

wah! baguslah yg macam ni. satu perkataan satu makna.. selalu yg kita tgk.. sekaliguskan ayat dia...

Syazwan Yazid said...

pernah tengok...
memang mudah lah...

abuamin said...

Salam 15Ramadhan..

Alhamdulillah.Saya pun dah ada senaskhah. :)

Selain terjemahan per perkataan, ada tafsir, asbabun nuzul dan index topik2 di bahagian belakang. Kalau nak cari ayat ttg bab fiqh, contohnya - bab muamalat, munakahat,dll lebih mudah..

zeqzeq said...

selamat membeli dan membaca

lepas tu kalo tak faham RUJUK ustaz di sekolah

asilahmuhajer said...

chemil ila;
belajar balik?? bole2. bole beli untuk hantaran sekali.hehehe.

sitedi;
memang bagus kan? yang selalu tu memang terjemahan ikut ayat.

syazwan yazid;
selamat datang. memang mudah. tapi saya belum guna lagi. huhuhu.

abu amin;
salam 18 ramadhan..
dah ada gak ek? bolehla saya rujuk kalau ada yang tak faham. abuamin mesti lagi mahir kan?

zeqzeq;
rujuk kat saudara zeqzeq tak leh ke?? hahaha.

ainShahajar said...

mak ade alquran ni

tapi kan..hehe. ade tapi pulak

bila ain bace..hehe.. dia punya tulisan lain sket.. terutamanya part2 dengung tu..tanwin dia tak senget, nun dia ade mati semuanya.

biasa nya dah terbiasa boleh dengung sendiri.. tp kadang2 tersilap gak. tajwid tak mntap lg.huhu

bahasa indonesia kan..

asilahmuhajer said...

ain selalu baca al-quran rasm uthmani yang biasa atau yang bertajwid warna tu??

takpe2. boleh mahirkan lagi tajwid. tajwid tu penting dalam membaca al-quran.

al-quran ni diselenggara oleh satu badan di indonesia. tapi akak baca sekali imbas tadi, bahasanya takdela ketara sangat.mungkin akak tak abis tgk lagi.

ainShahajar said...

biasa bace yg resam uthmani.. tapi betol tu.. kene mahir.

sebab mase ain bace quran dr bangladesh (hadiah abah dapat).. mcm quran lama tu.. yg org dulu2 guna..hehe

quran ni mmg elok ntk mantapkan arab kita... alhamdulillah..

asilahmuhajer said...

yang lama tu Quran majid namanya. masa belajar muqaddam tu, memang guna quran majid.

tapi lepas dah baca rasm uthmani, rasa agak sukar membaca Quran majid. sbb dalam rasm uthmani, byk simbol2 yang memudahkan kita membaca.

ini pandangan akak yg tak berapa tau la. hehehe.

WELCOME TO MY BLOG!

Enjoy surfing my blog

please leave your comment after reading the post. tq.