Tuesday, February 22, 2011

100 kisah kehidupan

minggu ni adalah minggu ujian untuk pelajar2 sekolah aku. cikgu tak mengajar minggu ni tapi kena jaga exam. bagi aku, mengajar lebih best dari menjaga exam sebab menjaga exam ni akan menyebabkan mata aku macam digam-gam dengan gam gajah!

salah satu cara untuk mengelakkan "gam" tu menutup mata aku, aku akan membaca buku. buku yang aku pilih kali ni bertajuk 100 kisah kehidupan. karya Zakaria Sungib. meminjam ayat dari kulit buku ni, ianya mengandungi 100 kisah benar yang menyentuh, membelai dan menjernihkan jiwa.

mengikut kata penulis buku ni, dia dapat inspirasi menghasilkan buku ni dari buku Chicken Soup For The Soul. setakat yang aku baca, memang banyak kisah yang menginsafkan. Kisah benar tau.

bila membaca, aku suka highlight ayat2 yang best. antara yang menyentuh hati aku:

" percaya dan yakin kepada hukum Qadak dan Qadar Allah mesti jadi pegangan. supaya dgn itu, kita tidak berasa kecewa, marah, benci atau putus asa. supaya dengan itu, kita mengetahui alangkah mahalnya harga sebuah sabar dan redha kerana di dalamya ada pahala dan ganjaran mahal dari Allah SWT"

best kan maksud kata2 ni. renung2kan dan selamat beramal!! hihihi..

7 comments:

mine said...

very touching ayat highlight tu..

Cetusan said...

Kongsi wpun sebaris ayat.
Aman dunia jika amalkan.

asilahmuhajer said...

mine & zeqzeq : thanks... akan cuba kongsikan apa2 yang patut. semoga aman dunia.

Q said...

sambil jage exam sambil update blog n komen di fb.hehehe.blok atas bilik guru ade wifi an??tak pn broadband.hehhe.confirm tak 'gam' mate cikgu ! haha

mine said...

kadang-kadang ALLAH jarakkan hubungan kita, kemudian DIA datangkan pula dengan dugaan...puas kita menangis mencari mana teman kesayangan kita,rupa-rupanya ALLAH nak hadiah kita kerinduan yang berpanjangan

asilahmuhajer said...

cik qil: saya mls nak angkut laptop kalau peksa just 1 jam je. kalau 2 jam stgh, berbaloi bwk lappy. guna broadband la. sekolah punya slow.

iDAN said...

emmm! makin banyak pilihan untuk nak akses dunia maya... baguslah! jika dulu akan senyap sepi blog ini terutama bila cuti sekolah... manalah cikgu pergi!

Powered By Blogger

WELCOME TO MY BLOG!

Enjoy surfing my blog

please leave your comment after reading the post. tq.